Je(ste)m paleo

Je(ste)m paleo, bo paleo to nie tylko dieta składająca się z pokarmów wysokiej jakości i jak najmniej przetworzonych, a nie produktów, wzorująca się na diecie naszych przodków sprzed rewolucji rolniczej, ale styl życia. To dbałość o sen, relaks i odpoczynek, unikanie toksyn i chemikaliów oraz odpowiednia aktywność fizyczna we właściwym kontekście społecznym.

Po co paleo? Bo nasze geny niewiele się zmieniły w ciągu ostatnich kilku(nastu) tysięcy lat i oczekują, że będziemy jeść organiczne mięso i ryby oraz świeże, sezonowe, lokalne warzywa, owoce i orzechy, spędzać czas w ruchu na łonie natury, spać, kiedy zapada ciemność i żyć w grupie podobnych osobników, co daje poczucie bezpieczeństwa. Dajmy im to, a będą szczęśliwe, a wraz z nimi nasze bakterie i my sami ;-)

Ok, to nie była idylla. Ale teraz dzięki nauce, technologii i prawu przeważnie nie grożą nam dzikie zwierzęta, powikłania po urazach czy wrogie plemiona, więc teraz tym bardziej możemy i powinniśmy o siebie zadbać. Tamten model jest sprawdzony, obecny nie bardzo, więc czemu nie skorzystać z dobrych praktyk, które teraz naświetla nam biologia ewolucyjna, antropologia czy archeologia?

Kocanka. Zioło dobre na wątrobę

kocankaKocanka (łac. Helichrysum) to raczej mało znane zioło i od razu przyznam, że może niezbyt smaczne. Warto jednak wiedzieć o jego istnieniu i zastosowaniu przy problemach z wątrobą. W Polsce jest dostępne chyba w każdym sklepie zielarskim (w aptekach raczej go nie znajdziemy). Opakowanie kwiatostanów kocanki (50 g) kosztuje bardzo mało, od niecałych 3 do 5 zł. Znalezienie go za granicą graniczy prawie z cudem. Dlaczego o nim piszę? Czytaj dalej Kocanka. Zioło dobre na wątrobę

Zarządzanie mikrobami w budynkach i rośliny oczyszczające powietrze

rosliny-oczyszczajace-powietrzeMikroby są wszędzie i pora na badania, które oddają stan naszej rzeczywistości. Pisałam już o mikrobach w nas i na nas, teraz pora na mikroby w budynkach, w których razem z nimi żyjemy. Mikroby dobre i złe. I powietrze, jakie z nimi dzielimy, którego jakość jest bardzo różna i którą możemy poprawić dzięki odpowiednim roślinom w domu i koło domu. Czytaj dalej Zarządzanie mikrobami w budynkach i rośliny oczyszczające powietrze

Paleo przed komputerem

Skopiowane od @  The Stig
Skopiowane od @
The Stig

Od komputera obecnie nie uciekniemy. Pierwszą rzecz, jaką rano robię, to włączanie laptopa, potem spędzam 8 godzin dziennie w pracy przed 2 monitorami, a na koniec dnia jedną z ostatnich czynności jest wyłączenie laptopa czy tabletu. Jak tu o siebie najlepiej zadbać? Abstrahując już od tego, czy ciągłe przebywanie w zasięgu urządzeń wytwarzających pole elektromagnetyczne jest szkodliwe dla zdrowia czy nie (jedne badania mówią jedno, inne co innego, a wystarczy spojrzeć w swoją umowę o pracę albo zapytać o temat na szkoleniu BHP, żeby zauważyć, że ryzyko zawodowe jednak istnieje). Ponadto mamy jeszcze dwa problemy, co do których istnienia chyba nikt nie ma wątpliwości. Kłopoty z oczami i układem kostnym spowodowane patrzeniem się w ekran i przebywaniem stale w pozycji siedzącej. Co na to paleo?

Czytaj dalej Paleo przed komputerem

Relacja ze szczytu Pain Relief Project

W dniach 19-25 stycznia 2015 odbył się internetowy szczyt o nazwie Pain Relief Project zorganizowany przez trójkę amerykańskich chiropraktyków działających w Centre for Epigenetic Expression, którzy przeprowadzili rozmowy z ponad 20 ekspertami w dziedzinie zdrowia. Udało mi się posłuchać prawie wszystkich nagrań. A oto najciekawsze informacje i wnioski. Czytaj dalej Relacja ze szczytu Pain Relief Project

Podsumowanie The 2015 Primal Blueprint 21-Day Challenge

Właśnie zakończyłam udział w The 2015 Primal Blueprint 21-Day Challenge, darmowym internetowym challenge’u (wyzwaniu) utworzonym przez Marka Sissona. Bardzo fajna sprawa, trochę paleo / primal teorii i sporo praktyki :-). Challenge trwał przez 3 tygodnie. Codziennie do wykonania było kilka zadań dotyczących różnych dziedzin życia w stylu primal: snu, przebywania na słońcu, jedzenia i ruchu. Czytaj dalej Podsumowanie The 2015 Primal Blueprint 21-Day Challenge